23. díl - Jak jsem se odústavnil

 Maturita, maturita. Proč se nás tak mocně týká? Oč by bylo více síly pro sekyry, dláta, pily, nebýti té maturity. Takto jsme si upravili se spolužákem Honzou klasickou cimrmanovskou báseň. Slovní hříčky nás bavily. Romantičtí básníci se podle naší učitelky utíkali do světa, který si vysnili. My jsme se s Honzou utíkali každé ráno do školy, kterou jsme si nevysnili. Podobných hlášek jsou naše telefonáty i po letech plné. 


K maturitě nás došlo pět. Lidé na gympl v Jedli často koukali s despektem. Musím ale říct, že některé předměty byly podle mě opravdu na vysoké úrovni. Záleželo na vyučujícím. Matematika, čeština, chemie, fyzika - to byly předměty, kde nás učitelky celkem drtily. Oproti běžným gymnáziím, kde bylo hodně studentů, jsme měli za pololetí z každého předmětu i ke dvaceti známkám a pravidelná příprava byla nutná. 


Ano, měli jsme i učitele, jako byl legendární pan Chilčenko, kteří nás toho moc nenaučili. Přesto této pedagogické legendě, která již bohužel není mezi námi, vzdávám hold. Byl to neskutečně chytrý a zcestovalý muž. Byl vtipný, šarmantní, ale také naprosto neorganizovaný. Byl mým třídním od páté třídy základky až po maturitu. Učil biologii a zeměpis. Childa (jak se mu říkalo) byl matlachachista par excellence – kdyby se chaos mohl učit od člověka, zapsal by se k němu do semináře. Je udivující, že se vůbec dožil naší maturity. Životopisná dramata jeho života by se mohla jmenovat takto: Muž, který se ztratil ve stepi, Muž, který si sedl na koš s kobrou nebo Muž, kterému přejel hlavu motorový člun. Childa byl legenda. Jen bohužel postrádal schopnost učit a vysloveně si říkal o to, abychom ho zlobili a dávali mu co proto. Jeho práce s třídní knihou, kružítkem, gumou a korekční páskou byla obdivuhodná. Vypadalo to, jako když Picasso maluje záznam o docházce. “Jé, Honzo, já to zkazil,” říkal pokaždé, když měl přijít Honza zachraňovat třídnici. Měli jsme ho moc rádi a snad se za naše vtípky na jeho účet tam nahoře neškaredí.


Přišel den zkoušky dospělosti. Učitelé byli možná nervóznější než my. První čeština - Drda, uf, výborně. Potom angličtina - My hobbies - thank God - výborně. Dějepis - rozdíl mezi kulturou v byzancké říši a západní Evropě, neeee, podotázka Marie Terezie zachránila dvojku, ale bylo to spíš z milosti, aby mi nekazili průměr. Poslední byla výpočetní technika - e-mail, pohoda, výborně. Hop, hop matura, dostali jsme za bura.


Týdny po maturitě v Jedli byly asi nejbezstarostnější v mém životě. Přijímačky na vysokou školu jsem moc nehrotil, protože jsem tam stejně nechtěl a měl jsem domluvenou jazykovku. Byt na Hůrce byl pomalu hotov a mě čekala úplně nová životní etapa. V Jedli jsem strávil čtrnáct let. Když se mě někdo ptá, jestli bych radši nechtěl chodit na běžné školy, tak mu popravdě odpovídám, že asi ne. Měl jsem velké štěstí na dobu a na lidi kolem sebe. Ti mě formovali do života. Jsem opravdu vděčný za to, že jste byli součástí mého života. Seznam by byl dlouhý, ale přesto vyjmenuju pár stěžejních lidí a třeba se někteří poznají. Takže díky Honzo, Zdeňku, Lucko, Květo, Franto, Andreo, Petře, Pavle, 3x Jirko, 2x Radku, Tomáši, Ondro, Lůďo, Ivano a Marcelo. Všem ostatním spolužačkám a spolužákům, vychovatelkám a vychovatelům, učitelkám a učitelům, sestrám, civilkářům, rehabilitačním a řidičům děkuji a omlouvám se, ale seznam by byl dlouhý. Jen kuchařkám teda neděkuji. To se totiž vážně nedalo… pardon.


No a teď s úsměvem a odvahou do nového života…



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

1. díl - Jak jsem zemřel

37. díl – Jak jsem hledal doma a našel Čerňák

39. díl - Jak jsem našel parťačku na čtyřech